MATERIAL is a film about things that surround us: patterns in plywood, an
oil painting, tiny plants, printing blocks in a museum.
In a process of analysis and recombination, the images open up for exploration,
aided by macrophotography, stopmotion and 3D animation.
It’s about reading matter and transferring information into moving images.
This way, based on commonly available technology and equipment, space
for a different kind of narrative of things can be explored.

MATERIAL by Yngve Zakarias
digital animation project in 4 sequences

Director Yngve Zakarias
http://www.digitalknitwear.com
material@zakart.com
Music: Jon Kristian Bye Sound design: Audun Röstad

CV YNGVE ZAKARIAS
1957 Born in Trondheim, Norway
1976-77 studying printmaking at the Art College, Trondheim
1984-1992 working with experimental woodcut series in Berlin
1988 solo woodcut exhibition, Kunstmuseum Reutlingen, Germany (catalog)
1999 URSTROMTAL, 12 m wall for the Royal Norwegian Embassy in Berlin
2005 VIRTUAL WOODSCAPE, 3D animation, Trondheim Art Museum (Bluray)
2008 Hertervig 3D, Rogaland Kunstmuseum, Stavanger, Norway (Bluray)
2010 LILIES & ROSES, Zucchi Collection Museum, Milan (Bluray)
2012 ECLIPSE, Zucchi Collection Museum, Milan (Bluray)
2013 MATERIAL (15 min) (DCP, Bluray)

MATERIAL since 2004
Funds and financial support:
County of Sör-Tröndelag, Norway
City of Trondheim, Norway
Midtnorsk Filmsenter, Trondheim, Norway
Norsk filminstitutt, Oslo, Norway

Sponsor:
Terje Roll Danielsen, Trondheim, Norway

Commissions:
Museum of Natural History and Archeology, Trondheim, Norway
Stavanger Kunstmuseum, Stavanger, Norway

MATERIAL

 

Der Kurzfilm Material (15 Minuten) ist Forschung in Bildern. Es handelt sich um Bilder erster und zweiter Ordnung; erstens Foto-, Video- und Audio-Aufnahmen von Natur und Dingen; zweitens Aufnahmen eines Gemäldes mit Landschaftsmotiv oder geschnitzter ornamentaler Motive von Pflanzen. Der Film fokussiert auf vier solcher Material-Situationen in Sequenzen von je 3-4 Minuten: Virtual Woodscape, Pinetrees, Cladonia und Eclipse. Sämtliche Film- und Fotoaufnahmen wurden in geschützten Zonen durchgeführt: im Museum oder an Orten des Kultur- oder Naturschutzes. Es gibt keine Handlung oder Eingriffe außer dem Untersuchungsvorgang selbst.

 

Die 3-Dimensionalität, die in dem Abgebildeten steckt, wird als Ereignis vorgestellt, von dem erzählt und das nacherzählt werden kann. Es ist, als wäre die Welt schon flach, als funktionierten diese Darstellungen wie Geschichten von der verschwundenen Dimension. Mal wird die Tiefendimension durch Animation von Einzelbildern restauriert. In anderen Fällen wird ein virtueller Raum konstruiert aus der Annahme, dass die Tiefendimension, wo nicht gegeben, doch möglich ist, oder dass sie eine ehemalige Voraussetzung eines Bildes gewesen ist, das im flachen, sozusagen zusammengeklappten Zustand vorgefundenen wird.

 

Die Herstellung des Films, die neun Jahre gedauert hat, etabliert und befördert nach und nach eine dynamische Beziehung zu dem Beginn des Projektes. Die Herstellungsvorgänge ordnen sich der Zielsetzung der Rezeption unter. Ästhetische Überlegungen zur Präsentation und Repräsentation bestimmen die Struktur. Produktion, Reproduktion und Postproduktion sind als Mittel gleichgestellt auf dem Weg zur ästhetischen Einheit. Auch die Unterscheidung zwischen primärer und sekundärer Abbildung löst sich auf. Und schließlich wurden im Laufe der Werkentwicklung neue Technologien eingeführt, mit denen sich frühere Arbeitsergebnisse als Rohstoffe mit Eigenwert verarbeiten lassen.

 

Die Werkgeschichte wirft die Frage auf, wo im Grunde die Form herkommt. Das Wort Material stammt vermutlich aus dem Proto-Indo-Europäischen Wort für "Mutter". Die vier Situationen im Film bestehen aus mehr oder weniger verarbeitetem Holz, aus Darstellungen von Bäumen und Pflanzen oder Aufnahmen von Epiphyten auf Holz. Sie können so als Positionen unterschiedlicher Entfernung vom gemeinsamen Ursprung betrachtet werden. 

 

Auf diese Weise gehen die Zeit-Beziehungen einer einzelnen Sequenz in der Gesamt-Zeitperspektive des Films auf. Dies gilt für die unterschiedlichen Zeiten die repräsentiert sind: die Zeit der Animation, die wiedergegebene Zeit in den Sequenzen und die Zeit, die in Raumdimension um-codiert wurde. Alle weisen auf eine Dauer über die 15 Minuten des Films hinaus. Raum und Zeit werden zu einem kleinen Universum zusammengefügt, oder noch besser: zum kleinen Modell eines großen Universums.

 

Yngve Zakarias

11. April 2013

MATERIAL

Kortfilmen Material (15 min) er et forskningsbasert verk basert på undersøkelse av
avbildninger. Det dreier seg om førstehånds og annenhånds avbildninger, dels foto-, videoog
lydopptak av natur og ting, dels opptak av et landskapsmaleri eller utskårne ornamentale
motiv av vekster og planter. Filmen fokuserer på 4 slike materielle situasjoner i sekvenser på
3-4 minutter hver: Virtual Woodscape, Pinetrees, Cladonia og Eclipse. De digitale
avbildningene danner utgangspunkt for filmen. Alle film og foto-opptakene ble gjort i
beskyttete soner, enten museum, kulturvern eller naturvern. Det er ingen handling i filmen
annen enn undersøkelsen selv.
3-dimensjonaliteten som finnes i det som ble representert i avbildningene fremstilles som
begivenheter som kan fortelles og gjenfortelles. Det blir som om verden allerede var blitt
flat, og at fremstillingen fungerer som historier om en dimensjon som forsvant. Noen ganger
restaureres dybdedimensjonen gjennom animasjon av enkeltbilder. I andre tilfeller
konstrueres et virtuellt rom ut fra antakelsen om at dybdedimensjonen er mulig der den
ikke er realisert, eller at den har vært en forutsetning der bildet nå kun foreligger i flat
tilstand, så å si nedpakket.
Utførelsen av filmen, som har tatt 9 år, etablerer etterhvert en dynamikk i forhold til
prosjektets begynnelse. Opplevelsen av verket blir et mål som fremstillingsprosessen
etterhvert underordner seg. Estetiske overveielser omkring redegjørelse og gjengivelse blir
avgjørende for filmens struktur. Produksjon, reproduksjon og postproduksjon sidestilles som
likeverdige instanser på veien mot estetisk enhet. Også skillet mellom førstehånds og
annenhånds avbildning løses opp. I løpet av utviklingen av verket Material ble dessuten ny
teknologi tatt i bruk for å bearbeide tidligere resultater som råmateriale med egenverdi.
Verkets historie stiller spørsmål om hva som i bunn og grunn gir form. Titelen Material er et
ord som antas å ha proto-indo-europeiske røtter med betydningen "treverk, tømmer" eller
"mor" i betydningen utspring, kilde. Alle situasjonene som behandles i filmen består av
enten mer eller mindre bearbeidet tremateriale eller avbildning av trær og planter eller er
epifytter på tre. De 4 situasjonene kan derfor betraktes som posisjoner i ulik avstand fra en
felles opprinnelse. På den måten inngår tidsrelasjonene innen filmens enkelte sekvenser i et
overordnet tidsperspektiv. Både den animerte filmtiden og tiden som sekvensene delvis
avbilder eller koder om til romdimensjon peker ut over filmens egen 15 minutters
varighet. Tid og rom føyes sammen til et lite univers eller riktigere: en bitte liten modell av
et stort univers.

Yngve Zakarias

9. april

© Yngve Zakarias 2013

Video Productions:

 

Virtual Woodscape (Trondheim 2005 - Berlin 2007)

http://www.zakart.com/WOODSCAPE/woodscape.html

 

Oppdrag fra Vitenskapsmuseet, Trondheim,

samarbeide med NTNU, Trondheim, professor Knut Ragnar Holm, Division of Geomatics at Department of Civil and Transport Engineering,

professor Torbjørn Hallgren, Department of Computer and Information Science

medtutor for student Ingrid Marie Hjellset Larsen, mastergradoppgave, Technology in Computer Science;

http://www.universitetsavisa.no/ua_lesmer.php?kategori=nyheter&dokid=4209ce1278bfa9.37530838

 

andre samarbeidspartnere:

Midgard Medialab, Bjarne Kjøsnes og Marlon Montejo Nielsen

Sigbjørn Wik, Asplan Viak, Stavanger

Joakim Pedersen, Animation Department, Høgskulen i Volda

 

Finansering:

Sponsor for Virtual Woodscape Movie: Terje Roll Danielsen, Trondheim

Tilskudd fra Sør-Trøndelag fylke

Tilskudd fra Trondheim kommune

 

Varierende lengde og klipp (på det lengste 17 min materiale)

1. Versjon vist på separatutstilling i Trondheim Kunstmuseum 2005

2. Versjon vist på Kosmorama Internasjonale Filmfestival 2007

3. Versjon vist i Berlinische Galerie under “Lange Nacht der Museen” 2007

4. Versjon vist i Galleri Norske Grafikere, Oslo 5-29. mars 2009

Virtual Woodscape er dessuten vist på utstillinger og ved private forestillinger på kino og filmklubber i Oslo, Stavangerområdet, Berlin og New York

 

 

Anmeldelse: Digital landskapsskildring

Solveig Lønmo 08.05.2007, No.3

http://www.billedkunstmag.no/Content.aspx?contentId=879

 

Anmeldelse: På tur i fantasiland

Lars Elton 20.03. 2009, VG (terningkast 4)

 

Hertervig 3D (Stavanger 2008)

http://www.zakart.com/HERTERVIG3D/Hertervig-3D-intro.html

 

Arbeide for Rogaland Kunstmuseum, vist fra 2008-05-08 til 2008-10-05

Presentert på NRK P2 Kunstreisen ved Nina Skurtveit og Gunnar Danbolt

 

Innkjøpt av Rogaland Kunstmuseum 2009

 

 

Cladonia, Nature Studies (Selbu 2009)

http://www.virtualwoodscape.com/NewFiles/MOVIE.html

 

Trompet-lav, egenproduksjon. Animerte makroopptak.

 

 

Lilies and Roses (Milano 2010)

http://www.zakart.com/LILIES-AND-ROSES/liliesandroses-print1.html

 

http://www.zucchicollection.org/img_knowhow/files/passatorinnovatoen.pdf

Animasjon av blokktrykk-mønster i Zucchi Collection of Antique Handblocks, Milano

Vist i “Il Passato Rinnovato 1785-2010” i Zucchi Collection Museum under Fuori Salone, 14-19 april 2010, Milano